'Basın özgürlüğü ihlal edildi'

05 Aralık 2018 Çarşamba  |  GÜNLÜK

Anayasa Mahkemesi, bianet'te 12 yıl önce yayınlanan "Sıcak İş İlişkileri Değil Taciz" başlıklı habere getirilen erişime engelleme kararına yapılan itirazla ilgili kararını açıkladı.

Mahkemenin Resmi Gazete'de yayınlanan 30 Ekim tarihli, oybirliğiyle alınan kararında, "Anayasa'nın 26. ve 28. maddelerinde güvence altına alınan ifade ve basın özgürlüğünün ihlal edildiğine" ve ihlalin sonuçlarının ortadan kaldırılması için yeniden yargılama yapılmasına hükmetti.

Ne olmuştu?

"Sıcak İş İlişkileri Değil Taciz" başlıklı haber, bianet'te 30 Ağustos 2006'da yayınlandı. Haberde bahsi geçen havayolu şirketinin genel müdürü, bianet'in de aralarında olduğu birçok haber sitesi linki için, "kişilik haklarının ihlal edildiğini" ileri sürerek erişimin engellenmesi talebinde bulundu.

İstanbul 7. Sulh Ceza Hâkimliği 23 Haziran 2015'te haber içeriğine erişimin engellenmesine karar verdi.

Mahkemenin gerekçeli kararında şu ifadelere yer verildi:

"Yayın içerikleri incelendiğinde, belirtilen linklerdeki yayın içeriklerinin her ne kadar haber niteliği taşımakta ise de haberin güncel değerinin kalmadığı, haberin durmasının itiraz edenin ticari itibarını zedelediği ve kişilik haklarını ihlal ettiği anlaşılmakla linklerdeki yayın içeriğine erişimin engellenmesine karar verildi."

Bu karara itiraz da İstanbul 8. Sulh Ceza Hâkimliğinin 21 Temmuz 2015 tarihli kararı ile reddedildi.

"Haberin yayınlanmasında kamu yararı var"

Bunun üzerine bianet adına, İPS İletişim Vakfı Başkanı, bianet Proje Danışmanı Nadire Mater ile İPS İletişim Vakfı Genel Sekreteri Ertuğrul Kürkçü, avukatları Meriç Eyüboğlu aracılığıyla Anayasa Mahkemesine başvurdu.

Başvuruda, "habere erişimin engellenmesi kararı verilmesinin ifade ve basın özgürlüklerini ihlal ettiği" ifade edildi.

Başvuruda ayrıca, haberin, "havayolu şirketinde kadın çalışanlara tacizden ve akabinde yaşanan olaylardan yola çıkılarak yönetici pozisyonlarında kadın çalışan olmasının işyerlerinde kadınlara cinsel tacizin önlenmesindeki önemi ile ilgili olduğu" anlatıldı.

Haberin yayımlanmasında kamu yararı bulunduğu, haberin gerçek ve güncel olduğu belirtildi.

Başvuruyu kabul ederek, "basın ve ifade özgürlüğü ihlal edildi" yönünde karar veren AYM gerekçeli kararını bugünkü Resmi Gazete'de açıkladı.

Kararda ilk olarak, "internet üzerinden yayın yapan bir haber sitesinde yayımlanan habere erişimin engellenmesine karar verilmesiyle, ifade ve basın özgürlüklerine yönelik bir müdahalede bulunulduğu" belirtildi.

Mahkeme, haber içeriğinde "erişimin engellenmesi tedbirinin uygulanmasını gerektirecek ağırlıkta bir durum bulunmadığını" ifade etti.

AYM, "süresiz olan erişimin engellenmesi kararı verilmesi için gösterilen gerekçelerin ilgili ve yeterli kabul edilemeyeceğine" hükmetti.

"Haberin bilgilendirme değeri yüksek"

Haberle ilgili de şu değerlendirme yer aldı:

"Haber, çalışma hayatında kadınlara yönelik cinsel taciz sorununu ele almaktadır. Haberde, işyerlerinde yönetici pozisyonunda daha fazla kadın bulunması halinde mağdur şikayetlerinin ciddiye alınması olasılığının artacağı ve taciz vakalarının önüne geçilebileceği iddia edilmekte; bu iddia bir havayolu şirketinde yaşanan olaylar örnek verilerek temellendirilmeye çalışılmaktadır.

"Söz konusu haberin toplumun önemli sorunlarından biri olan çalışma hayatında kadına yönelik gayriahlaki tutum ve yaklaşımlar ile ilgili olduğu, dolayısıyla kamu menfaatine ilişkin bulunduğu ve bilgilendirme değerinin yüksek olduğu tartışmasızdır.

"İş yaşamında cinsel taciz olaylarının süregelen bir toplumsal mesele olduğu, somut olay üzerinden geçen zamanın bu gerçeği değiştirmediği dikkate alındığında bir havayolu şirketinin genel müdürü ile ilgili bazı iddiaların da yer aldığı haberin yayımlanmasının kamusal faydası yüksek bir tartışmaya katkı sunduğunda kuşku bulunmamaktadır." 

(bianet)